onsdag 23. februar 2011

Hva skal man kalle barna?

Da vi fant ut at vi skulle ha barn, startet virkelig jobben med å finne et navn. Det er mye som ligger bak det valget man velger, på sett og vis kan navnet tyde på hva slags person man ser for seg barnet sitt som.

Det endelige navnet!
Navnet vi ga datteren vår er et spesielt navn, men ikke for spesielt! Ingen reagerer på navnet, det er et lavmælt men vakkert navn.
Som var tenkt til en lykkelig og jordnær jente. Så for meg en lita jente, med lyst bustete hår, røde kinn, et glimt i øyet, en fin men litt flekkete kjole leke seg barbent på en eng, jord på tærne, slik var min lille *navnet*... Og etter å ha blitt kjent med min lille engel er jeg sikker på at det var akkurat dette navnet som passer henne....

Betydning
Første del av navnet er hebraisk og betyr "vakker"/"edel skjønnhet".
På tysk bety det "glad" og i nigeria betyr det "førstefødt". Alt dette stemmer med vår lille Ada.
Det andre navnet er gresk og stammer fra ordet "kristen", eller "tilhenger av kristus"

Hvorfor?
Noe som var viktig for meg var at det ikke var et navn "alle heter", navnene på navntoppen var uaktuelt. Og selv om det er 1715 kvinner som heter det første til fornavn, er det kun 8 som har begge de navnene sammen. Vår lille datter er en av de 8 :)

Hva hadde blitt neste?
Hvis vi er så heldige at vi får flere barn er navnene klare alt :)
Blir det en gutt, blir det et navn som 287 menn har som eneste fornavn
Blir det en jente blir det et navn som kun 7 kvinner heter, hun kunne blitt nr 8, akkurat som vesla :D Artig tanke
Men hva navnene jeg tenker på er, kommer ikke ut! Hvis de blir brukt, blir de ikke delt med omverdnen før den lille ligger på brystet mitt < 3

Det er noe annet det, enn å dele navnet med over 9000 andre, slik som jeg selv gjør hehe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar